2000 Egypte – Dahab

Van 7 tot en met 14 november 2000 ben ik naar Dahab geweest voor mijn eerste duikvakantie.

Dinsdag 7 november

Eindelijk is het dan zover. Alle prikken zijn gehaald, de koffers zijn gepakt en ik kan ze zowaar zelf dragen. Ik ben wel blij dat ik 10 kilo extra duikbagage mocht meenemen, anders had ik een probleem gehad met de kilo´s.  Vanmorgen vroeg opgestaan, want ik moest om 7:40 uur al op Schiphol zijn en ik had niet zoveel vertrouwen in het openbaar vervoer tussen Leiden en Schiphol. Gelukkig reed alles volgens schema. Het was wel een enorm gesjouw met die koffers in de bus en de trein.

Ons vliegtuig (Transavia) zou om 09:40 uur vertrekken. Helaas was er een technisch defect waardoor we bijna 2 uur later vertrokken zijn. We kwamen uiteindelijk om 17:40 uur lokale tijd aan op de luchthaven van Sharm el Sheikh. We moesten hier nog erg lang wachten op ons visum.

Buiten stond er al een mini-busje klaar die ons naar de accommodatie, Inmo Divers Home, zou brengen. De rit duurde ruim een uur en ging dwars door de Sinaï-woestijn, over een deels geasfalteerde weg. We zagen onderweg veel bergen en heuvels van rood gesteente. Onderweg passeerden we af en toe een bedoeïen dorp of werden we ingehaald door Egyptenaren op kamelen. We waren na een uur erg ´mooie´ Egyptische muziek blij dat we eindelijk in Dahab waren.

Ons hotel zag er heel leuk uit. Het was gebouwd in Arabische stijl met veel koepeltjes en poortjes. In onze kamer waren twee bedsteden en een eenvoudige douche. Het zag er goed verzorgd uit.

Nadat we een beetje hadden uitgepakt, kregen we een rondleiding door de accommodatie. In de reisgids van Diving World stond dat je het gevoel had dat je in een Arabisch dorp loopt, en dat klopte ook inderdaad. Er was een bewaakte toegangspoort, een moskee, een duikwinkel en afsluitbare kasten voor je duikspullen, spoelbakken voor de duikuitrustingstukken, een overdekte duikpakken uithangplek, een zwembad met daaromheen de eettafeltjes, een restaurant, de receptie en dan nog de hotelkamers.

Na de rondleiding was het tijd voor het avondeten. Het was een open buffet met warme en koude gerechten, waaronder veel Egyptische specialiteiten. Het eten was goed en heerlijk. Bij Inmo werden geen alcoholische dranken geschonken. Wilde je toch bier of wijn, dan kon je terecht in het dorp.

Na het eten hebben we het dorp verkend. Dahab is een Bedoeïendorp, met één langgerekte straat vol winkeltjes. Toen we de hotelpoort passeerden, werden we gelijk aangesproken door vele juweliers die de meest lelijke kettingen probeerden te verkopen. Toen we verder liepen richting strand, werd het steeds gezelliger. Terrasjes zoals wij ze kennen, met tafels en stoelen, waren hier niet te vinden. Er lagen grote matrassen en kussens onder een soort luifels, waarop je lekker kunt hangen om te relaxen. Hier lagen ook veel Egyptenaren met een waterpijp. Het zag er allemaal erg gezellig uit. We hebben hier uiteindelijk bijna elke avond doorgebracht.

Woensdag 8 november

Vanmorgen waren we al vroeg uit de veren, want om 08:00 uur moesten we ons inschrijven bij de duikschool.

Na een heerlijk ontbijt aan de rand van het zwembad, zijn we naar de duikschool gegaan. We kregen allemaal een eigen kastje waarin we onze duikspullen konden bewaren. Ook kregen we een gids toegewezen die ons de gehele vakantie zou begeleiden, Hesham.

Na een korte uitleg moesten we ons snel klaarmaken voor het vertrek naar de eerste duikstek. We werden dagelijks met kleine ´jeepjes´ naar de duikstekken gebracht. Er was ook altijd een volgauto bij met een kok, die op een kampvuur het eten zou bereiden voor de lunch.

• De eerste duikstek was The Lighthouse. Het was een eenvoudige duikstek, waar veel vis te zien was. Ik weet nog niet hoe alle vissen heten die ik gezien heb, maar ze hadden prachtige kleuren. De gids had ons verteld dat het hier heel erg druk kon zijn, maar dat viel gelukkig mee. Er was hier veel koraal beschadigd. Ondanks dat was het nog steeds een mooi begroeide stek.

Toen wij aan het duiken waren, zijn de koks een stukje doorgereden en zijn onder een boom gaan koken op een kampvuur. Voor ons waren er kleden neergelegd waarop we lekker konden relaxen. Het eten was heerlijk. We kregen, rijst, salades en een Egyptisch prutje waarvan ik de naam niet weet, maar wat wel heel lekker was.

• Na de lunch rijden we door we naar The Islands. We konden hier alleen ´s middags duiken, omdat we moesten wachten op hoog water. We moesten namelijk een koraaltafel oversteken. Volgens onze gids Hesham, is dit één van de mooiste duikplaatsen van Dahab. Het klopte inderdaad. Ik vond dit een prachtige stek om te duiken. Je duikt hier onder en tussen een aantal eilanden gevormd door koraal. We hebben veel soorten koraal gezien en aantal barracuda’s en doktersvissen. Aan het eind van de duik gingen we door een soort tunneltje welke uitkwam bij het punt waar we het water weer uit moesten.
  • Er is dagelijks de mogelijkheid om, als er minimaal 4 deelnemers zijn, een nachtduik te maken. Het groepje waarin we zijn ingedeeld bestaat gelukkig uit allemaal enthousiaste duikers, die waarschijnlijk iedere dag een nachtduik gaan maken. Erg leuk dus. De eerste nachtduik hebben we gemaakt bij The Lighthouse, waar we vanmorgen ook gedoken hebben. Toen we onze lampen aandeden, sprongen er honderden kleine visjes omhoog uit het water. Ze sprongen zelfs in ons gezicht. Dit was een hele rare ervaring. Onder water hadden we geen last meer van deze visjes. Gelijk deze eerste nachtduik hebben we al een Spaanse danseres gezien. Verder heb ik veel vissen gezien, die ik overdag niet heb zien zwemmen. The Lighthouse is een hele leuke duikstek voor een nachtduik. We waren er ook precies op tijd, want toen we uit het water kwamen, stonden er heel veel duikers klaar om te water te gaan. Toen wij met onze duik begonnen, was er bijna niemand.

Donderdag 9 november

Ook vandaag hebben we weer drie duiken gemaakt.

• De eerste duik hebben we gemaakt bij Three Pools. Je duikt hier rond de drie zandvlaktes (pools) in het koraalrif, die met elkaar in verbinding staan. Via de pools kwamen we in een koraaltuin en een erg mooi begroeide drop-off. We hebben hier schildpadden, barracuda´s, een steenvis, een murene, papegaaivissen, keizervissen en slakken gezien.
  • Voor de tweede duik zijn we naar Wady Gonay gereden. Dit is een wat minder bekende duikstek maar daarom niet minder mooi. We hebben hier heel veel mooi koraal gezien en veel soorten vissen waaronder een napoleonvis, spookfluitvis, barracuda´s, keizersvis en verschillende baarzen.
  • ´s Avonds hebben we weer een nachtduik gemaakt bij The Lighthouse. Het was hier al erg druk toen we aankwamen. Gelukkig hadden we er onder water geen last van. Bij het te water gaan, sprongen de kleine visjes weer om onze oren. Ik had per ongeluk zo´n springvisje gevangen tussen het veiligheidsglas van mijn computer. We hebben weer andere vissen gezien dan de vorige keer bij deze duikstek. Nu waren er meerdere soorten koraalduivels. Ook hebben we een sepia gezien.

Vrijdag 10 november

Vandaag hebben we de hele dag bij The Canyon gedoken.

• De eerste duikstek heette The Canyon inside: De duikplaats de Canyon is één van de bekendste duikplaatsen in Dahab. The Canyon wordt gevormd door een scheur in het rifdak, die waarschijnlijk ontstaan is door een aardbeving. Op 18 meter diepte is de doorgang groot genoeg om je doorheen te laten vallen naar de bodem op 30 meter diepte. Van daaruit voert een nauwe doorgang door ´The Fishbowl´ naar buiten. Deze deed zijn naam echt eer aan, want hij was tot de nok gevuld met glasvisjes, teveel om te tellen. Toen we uit de Fishbowl kwamen landde ik bijna op een krokodilvis die gecamoufleerd onder het zand lag. Ik schrok me dood toen ik ineens z´n ogen zag.
  • De tweede duikstek, The Canyon Garden, was een heel afwisselende duikstek door zijn mooie koralentuin. Aan het einde van de koralentuin is een steile wand (drop-off), waarvan we niet konden zien op welke diepte hij eindigde. We hebben hier twee schildpadden en een grote murene gezien. Het duikgebied is te groot om beide duikenstekken aan elkaar te plakken voor één duik.
  • Onze nachtduik hebben we ook gemaakt bij The Canyon inside. Ook voor een nachtduik is dit een leuke duikstek. Er is heel veel leven te zien. We zijn nu niet in de Fishbowl gegaan. We hebben een hele mooie Spaanse danseres gezien en een grote papegaaivis.

Zaterdag 11 november

Vandaag hebben we twee hele mooie duiken gemaakt.

• We begonnen met een duik bij The Bells, een spectaculaire duikstek langs een zeer steile drop-off waarvan je de bodem niet kunt zien. De entry van The Bells heeft de vorm van een schoorsteen die eindigt op ongeveer 27 meter. Tijdens de afdaling, die je zwevend op je buik maakt, had ik het gevoel alsof ik een vrije val uit een vliegtuig maakte. Dit was een heel bijzonder gevoel. Toen ik uit de tunnel kwam keek ik in een enorme diepte, waarvan de gids zei dat het meer dan 800 meter diep was. We hadden dan ook het advies gekregen om heel goed op onze afdaalsnelheid te letten en tijdig lucht in je vest te blazen, omdat er al meerdere mensen doorgeschoten waren aan het eind van de schoorsteen. De duik ging verder langzaam omhoog langs een steile wand, die prachtig begroeid was met koralen.
  • De tweede duik was bij de The Blue Hole, de beroemdste en beruchtste duikplaats van Dahab. Berucht vanwege The Arch op 50 meter diepte. The Arch is een doorgang door de rifwand naar de open zee, waar veel ongelukken zijn gebeurd met dodelijke afloop. Als je naar de entry loopt kom je langs verschillende herdenkingsplaatjes van duikers (het viel me op dat dit veel instructeurs en divemasters waren) die geprobeerd hebben om onder de arch door te duiken. Als je je beperkt tot een recreatieve duik, zoals wij dat deden, is de duikstek de moeite waard vanwege de rifwand aan de buitenkant van De Hole.

The Blue Hole is een donkerblauw gat in het koraaldak, dat al van verre herkenbaar is. Als je aan komt lopen zie je precies waar de Blue Hole is. De Blue Hole heeft een diameter van ongeveer 25 meter en een diepte van meer dan 100 meter.

Door een smalle doorgang sprongen wij het water in, staken vervolgens via een ´zadel´ op 7 meter het rifdak over om vervolgens af te dalen in The Blue Hole. We kwamen terecht in een blauwe ruimte waar ik m´n oriëntatie vrijwel direct kwijt was (toch handig zo´n kompas). Je zag niets anders dan blauw om je heen. Ik moest ook goed op mijn dieptemeter blijven kijken om op te letten dat ik niet te diep zou gaan. De enige natuurlijke referentie die we hadden waren de luchtbellen. Hieraan konden we zien waar de oppervlakte zou moeten zijn. Dit was een hele nieuwe ervaring voor me. Op 15 meter diepte kwam er ineens een schildpad uit het niets en hij verdween ook weer in het niets. In de Blue Hole zelf vindt je nauwelijks koraalgroei in tegenstelling tot de prachtige buitenwand waar we later de duik afmaakten.

Na de duik hebben we heerlijk een tukkie gedaan op een overdekt bedoeïen-terras naast de duikstek.

• Als laatste duik van vandaag, hebben we een nachtduik gemaakt op het Inmo House Reef. Dit huisrif ligt gelijk aan ons hotel. De rifrand ligt maar enkele meters van het strand verwijderd en loopt langzaam af. Ook zijn er een aantal vrijstaande koraalblokken, met daarin veel dieren, waar je omheen kunt duiken. Dit was de minst spectaculaire duik tot nu toe. Doordat we een erg volle maan hadden was het erg licht onder water.

Zondag 12 november

• De eerste duik hebben we gemaakt bij Um Saed. Volgens de gids wordt deze duikstek niet zoveel bezocht, omdat hij verder weg ligt (half uur van Dahab). Het is een erg eenvoudige duikstek. We hebben hier veel vis gezien. Wat ik echt heel bijzonder vond aan deze duikstek, was de enorme waaierkoraal op dertig meter diepte, niet ver van de ingang. Ik had nog nooit zo´n groot waaierkoraal gezien. We hebben een hele tijd gehangen bij een eel-garden. Ik had dit nog niet eerder zo goed kunnen zien. Het is een heel raar gezicht om die alen als bloemetjes uit de zandbodem te zien steken.
  • De tweede duik was bij Shark Cave. Toen ik de naam hoorde dacht ik dat we in grotjes zouden duiken en misschien wel haaien zouden zien. Helaas, beiden bleken niet waar. Het was een duik langs een mooie rifwand. We hebben naast een tandbaars gehangen van ongeveer 1,20 meter lang. Wat een enorm beest was dat.
  • Voor de nachtduik zijn we weer naar The Lighthouse gegaan. Dit was echt de duik van de Spaanse danseressen. We hebben er een heleboel gezien. Dit zijn echt hele sierlijke beesten.

Maandag 13 november

Vanmorgen moesten we al vroeg op, want we zouden om 07:00 uur vetrekken naar de Bedoeïen voor een ritje per kameel. Nadat alle duikspullen aan het beest waren gehangen, moesten we er zelf ook nog op. Na 1½ uur schommelen op de kameel over hele smalle weggetjes aan de rand van een berg en langs de zee, met als resultaat 2 beurse billen en enorme stijve spieren, kwamen we eindelijk aan bij onze duikstek.

• Deze eerste duikstek heette Abu Galom. Doordat deze plaats alleen per kameel bereikbaar is, heb je hier nog geen last van het massatoerisme. Dit kon je goed merken als je keek naar het mooie en nog vrij onbeschadigd koraal en de enorme hoeveelheid vis. We hebben hier een hele grote napoleonvis gezien.

We kregen eten in een Bedoeïendorp, in een grote rieten hut. We kregen een grote mand met een rijstgerecht dat je met zoet brood met je handen naar binnen moest schuiven. We werden ook weer verblijd met de mierzoete Egyptische thee waarvan gelijk al de glazuur van je tanden afspringt. Na het eten hebben we nog even heerlijk geslapen onder een afdakje.

Ondertussen hadden de Bedoeïenen de kamelen weer opgezadeld om naar de volgende duikstek te gaan.

• De tweede duikstek was Japanese Garden. Deze duikstek was al net zo mooi begroeid als Abu Galom, maar hier was wat minder vis te zien. Het is hier echt prachtig duiken. Je weet gewoon niet waar je moet kijken, er is zoveel moois te zien. We hebben een hele grote octopus gevonden die mooi de schutkleuren van het rif aannam.

Toen we uit het water kwamen, begonnen de Bedoeïenen de spullen al aan de kameel te hangen en nadat ook onze sets erbij waren gehangen begonnen we met de terugreis. We moesten weer 1½ uur schommelen, maar gelukkig was het onderweg zo mooi dat de tijd voorbij vloog. Ik zat op een enorme stapel dekens, maar toch had ik het idee dat ik echt op mijn botten zat. Toen ik eindelijk van het beest af mocht bleef ik hem maar voelen aan mijn kont. Het voelde erg goed toen we plaats mochten nemen in de jeep. Het was echt een superdag.

Dinsdag 14 november

Onze laatste dag in Egypte is aangebroken. We hebben onze koffers gepakt, en na de mierzoete Egyptische thee, waar we helaas niet onderuit kwamen, werden we door een busje opgehaald.

Op de luchthaven van Sharm el Sheikh begon een sjouwer gelijk aan onze tassen te trekken en hield direct zijn hand op omdat hij daar geld voor wilde hebben. Niet dus. De chauffeur begon iets te schreeuwen tegen de drager waardoor hij afdroop. Om 13:40 uur vertrok ons vliegtuig naar Nederland zonder vertraging.