2004 Egypte – Marsa Shagra en Safaga

Omdat het ons telkens zo goed bevalt hebben we ervoor gekozen om dit jaar weer naar Egypte te gaan. We hebben gekozen voor twee duikbestemmingen waar we allebei nog niet eerder geweest zijn: Marsa Shagra en Safaga.

Tijdens deze vakantie hebben we nog leukere duiken gemaakt als tijdens onze vorige Egypte-duikvakanties. Het lijkt wel of onze duikbestemmingen steeds mooier worden.

Marsa Shargra

Na de vele enthousiaste verhalen, zijn ook wij een week naar het tentenkamp Red Sea Diving Safari in Marsa Shagra gegaan.

We zijn op 9 juli 2004 met Dutchbird vanaf Amsterdam vertrokken naar de luchthaven Marsa Alam. Het was wel even wennen dat je aan boord eten of drinken moest kopen. Toen de stewardessen eindelijk bij ons kwamen zodat we hapjes konden bestellen was alles al op (op de terugweg ook). Gelukkig nemen we op vakantie altijd een overlevingspakket mee met lekkere dingen voor het geval we ‘insneeuwen’ en dat kwam nu dus ook weer goed van pas.

Voor eerdere vakanties waren we al op Sharm el Sheikh en Hurghada geland en hierbij vergeleken is het vliegveld van Marsa Alam erg rustig. Het Dutchbird-toestel was het enige toestel dat landde. Hierdoor was er een veel kortere wachtrij dan we gewend waren van Egypte bij de visumpostzegels. De postzegelplakkers waren al net zo ‘vriendelijk’ als op de andere Egyptische luchthavens. We hadden vrij snel onze bagage.

Het tentenkamp in Marsa Shagra ligt ongeveer 20 kilometer van de luchthaven vandaan. We werden hier erg vriendelijk ontvangen en na het invullen van de benodigde papieren werd onze loodzware bagage naar ons chalet gebracht. We hadden ook al onze duikbagage meegenomen naar ons chaletje, maar dat bleek later niet zo’n slim idee te zijn geweest. Het duikcentrum zat vlak naast de receptie dus de volgende dag moesten we al onze duikpullen weer terug naar beneden sjouwen.

In het kamp van Red Sea Diving Safari kun je kiezen uit een drietal accommodaties. Een tentje aan het water, een stenen bungalow met extern sanitair (Mandarah) of een stenen bungalow met prive sanitair (Madyafah). Wij verbleven in de laatste.

We verbleven hier op basis van All-inclusive, maar hier moet je je niet teveel van voorstellen. All-inclusive wil hier zeggen dat het inclusief eten en drinken is zoveel als je wilt. Dit is uitgezonderd alcoholische dranken, maar hiervoor vraagt men slechts een klein bedrag. Het eten was goed, maar heel eenvoudig.

‘s Ochtends konden we bij een afhaalluikje een gevuld ontbijtbordje halen met daarop broodjes, een gekookt ei, een stukje zweterige kaas, jam en een yoghurtje. Het ontbijt was niet echt bijzonder maar het vulde goed en dat is het belangrijkste.

‘s Middags hadden we meestal een warme maaltijd. De ene keer kregen we pasta of pizza, en een andere keer kregen we iets lokaals. Dat smaakte altijd goed. Het leuke hiervan is dat je ook dingen eet die je bij een buffet niet zo snel zal proberen.

Rond 3 uur kon je koekjes of plakken cake halen. Verder kon je de hele dag onbeperkt drinken.

‘s Avonds was het eten in buffetvorm. Er waren veel gerechtjes waaruit je kon kiezen, gelukkig ook veel Egyptisch eten. We aten met z’n allen onder een rieten overkapping bij het strand wat het natuurlijk extra gezellig maakt.

Op het strand was ook nog een ‘kroeg’. Dit was een gebouwtje dat gemaakt was van een paar houten planken met daarboven een rieten afdakje. Je kon hier heerlijk hangen op een paar kussens, iets wat je eigenlijk overal in Egypte tegenkomt.

Bij het duikcentrum, direct aan het water, kun je de spullen in een krat kwijt die je daar gedurende het verblijf kunt laten. Ook is er een overdekte ruimte waar je je pak en BCD kunt ophangen. Bij het duikcentrum vind je twee grote spoelbakken, een voor de duikpakken en een voor de automaten en camera’s. Prima geregeld dus.

Het duiken bij het kamp is goed geregeld en het onderwaterleven is er echt heel erg mooi. We hadden bij de reservering al een duikpakket geboekt.

Je begint de eerste dag met een check-dive. Eigenlijk was het minder checkdive en meer introductieduik. Je neemt met een gids (die eerst een uitgebreide briefing geeft over procedures, huisrif, etc.) een kijkje op het huisrif. Daarna mag je zo vaak als je maar wilt (en wanneer je maar wilt) duiken op het prachtige huisrif. Als je met de zodiac weggebracht of opgehaald wilt worden kun je dat een paar minuten van te voren laten weten, en ze staan al voor je klaar. Je kunt ook een kantduik maken op het huisrif. Er kunnen ook nachtduiken gemaakt worden.

Op het huisrif is eigenlijk al zoveel moois te zien dat je nauwelijks weg hoeft: prachtige harde en zachte koralen, octopussen, schorpioenvissen, steenvissen, murenes, veel rifhaaien (zagen we iedere duik), dolfijnen, schilpadden, noem het maar op en je ziet het daar.

Als je “genoeg” hebt van het huisrif kun je ook met een vrachtwagen weggebracht worden naar andere duikstekken die ook heel speciaal zijn.

Ook kun je mee met een bootduik. Hiervoor dien je wel te betalen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld naar de bekende duikstekken zoals Dolphinhouse. We vertrokken ‘s ochtends vroeg per vrachtauto naar de “haven” van Marsa Alam vanwaar we met een groot schip vertrokken. We maakten twee duiken bij Dolphinhouse. Alles was volledig verzorgd: vervoer, eten, drinken etc. Tussen de twee duiken door mag je snorkelen bij het dolfijnenterritorium. Als je geluk hebt, komen ze kijken of spelen. Als je pech hebt zoals wij hang je voor Jan met de korte achternaam in het water tussen de kwallen te wachten op wat er gaat gebeuren en dan gebeurt het niet. Toen we weer droog op de boot zaten zagen we de dolfijnen in het gebied waar wij vlak daarvoor gelegen hadden. Ik weet zeker dat ik de dolfijnen toen hoorde lachen.

We zijn natuurlijk ook naar Elphinstone geweest. Deze ochtendduik vertrekt erg vroeg (06:00 uur verzamelen) en gaat per speedboot. Elphinstone is voor ervaren duikers (minstens 50 gelogde duiken). Er kan veel stroming staan. Elphinstone ligt op ongeveer een uurtje varen, en dan midden in het blauwe, zonder referentiepunt, afdalen naar zo’n 45 meter. En dan zie je ineens hamerhaaien, grijze haaien en whitetip-rifhaaien om je heen en onder je door zwemmen! Echt super was dat, heel indrukwekkend. Ondanks alle duikervaring maken die haaien zo’n duik toch wel erg spannend. Terug in de boot werden we begeleid door een aantal dolfijnen. Wat wens je als duiker nog meer?

Een andere indrukwekkende duik was toch wel bij Abu Dabab. Abu Dabab is een duikstek waar je met de truck naar toe moet. Ons was verteld dat als je geluk hebt je een zeekoe (Dugong) tegenkomt. Wij waren zo gelukkig. We hebben ongeveer 15 minuten naast een zeekoe gezeten. Dit maakte de duik tot een superduik.

Deze vakantie hebben we voor het eerst onze nieuwe camera met onderwaterhuis uitgeprobeerd, best spannend (is hij wel echt waterdicht of loopt hij vol net zoals onze vorige camara deed in Mexico?)

Al met al: Marsa Shagra is voor ons een topbestemming. Er is geen uitgaansleven, wel gezelligheid, maar vooral: de vrijheid om je duiken te doen op het moment dat jij dat wilt, zo vaak als je wilt. Je pakt gewoon je spullen en loopt het water in!

In die ene week dat wij er waren kun je veel doen en zien, maar er is voldoende om er nog een keer voor terug te gaan. Wij zijn dat in elk geval wel van plan.

Safaga

De tweede week van onze vakantie hebben we doorgebracht in Safaga. Iemand van Red Sea Diving Safari bracht ons met een minibusje naar Safaga, een weg die liep tussen de zee en de woestijn. Onderweg werd er vaak gestopt omdat de chauffeur weer een bekende tegenkwam. De chauffeur heeft ons onderweg het een en ander verteld over de omgeving. Dat was wel leuk dus.

Safaga ligt ongeveer 70 kilometer ten zuiden van Hurghada. Safaga is een klein plaatsje en er is weinig te beleven. Wij verbleven in het Shams Safaga Hotel. De kamer (in een bungalow) en het eten waren prima in orde. We verbleven in het hotel op basis van half pension. Wat wel een beetje tegenviel na onze eerste week in het knusse tentenkamp, was het massale van deze accommodatie. Daarbij kwam ook nog dat er in het hotel voornamelijk Russische gasten verbleven. Dit blijft toch een apart soort mensen. Zelfs ‘s avonds ontkwamen we niet aan de Russen. We hebben geprobeerd om ‘s avonds op het terras van het hotel te zitten, maar we moesten al snel vluchten voor de avondanimatie, een erg vals zingende Russin die ons wilde laten genieten van Russische liedjes.

We doken bij de Duitse duikschool Shams Safaga Diving Center bij het hotel. Deze duikschool heeft het echt goed voor elkaar. Voor het eerst in Egypte werd ons logboek echt bekeken en werd er om een medische keuring gevraagd. Ook de gidsen deden het erg goed. Ze gaven een duidelijke brieving en op de boot lieten ze je met rust zodat je lekker kon luieren in de zon. Ze deden ook niet zo moeilijk over je duiktijd. Onze ervaring in Egypte (Sharm el Sheikh en Hurghada) is dat je maximaal een uur mag duiken. Hier mochten we doorduiken totdat onze lucht op was. Ideaal dus. De riffen liggen allemaal op ongeveer een uur varen en zijn (nog) in goede staat. Bij de duikstekken is het ook nog vrij rustig, maximaal 3 boten. Als we aan het einde van de duikdag terugkwamen op de duikbasis konden we al onze spullen schoon spoelen en ophangen zodat we niet een hele week zouden moeten sjouwen.

Enkele duikplaatsen waar we hebben gedoken:

Ras Abu Soma: Onze eerste duik in Safaga was bij Ras Abu Soma. Toen we bij deze duikstek doken was de zee erg wild door de harde wind. Het was hierdoor erg moeilijk om in het water te komen doordat je telkens op het platvorm heen en weer werd geslingerd. Deze duik was een driftduik. Er was veel stroming dus we bleven dicht aan het rif. Het rif was mooi begroeid. We hebben hier een enorm grote murene gezien van zeker 2 meter lang.

Tobya Arba: Dit rif bestaat uit 7 grote begroeide koraalpilaren waar je om heen kunt zwemmen. Het is een ideale duikstek voor macrofotografie. De zuidkant van de koraalpilaren was het mooist begroeid. Je vindt hier veel slakken. Doordat de diepte slechts 12 meter was konden we hier lekker lang beneden blijven om mooie foto’s te maken.

Tobya Hamra: Er stond nog steeds veel wind toen we deze duikstek bezochten. We waren dan ook blij dat we niet zo ver hoefden te varen naar de duikstek Tobia Hamra. Het was een behoorlijk groot rif, niet zo ver van de kust. Ook dit rif was weer heel mooi.

Gamul Kebir: Dit vonden we de minst mooie duikstek van deze vakantie. Er waren hier veel stukken met dood koraal en ook de vissen waren hier niet echt bijzonder. Volgens mij zijn we erg verwend met de vorige duikstekken waar we gedoken hebben en verwachten we dit overal.

Panorama Reef: We hebben gedoken aan de noord- en de zuidzijde van het Panorama Reef, een rifeiland, flink ver uit de kust gelegen. In het zuiden hebben we gedoken boven een plateau en in het noorden langs een stijle wand. Beide plekken waren erg mooi begroeid. Het schijnt dat hier veel haaien voorkomen, maar wij hebben er geen gezien. Wel hebben we twee grote napoleonvissen gezien.

Abu Kafan: Ook hier hebben we gedoken aan de noord- en zuidzijde. Abu Kafan is een soort atol met aan beide zijden een drop-off tot 400 meter. De wanden zijn loodrecht. De duiken maak je boven een plateau. Tijdens onze duik aan de zuidzijde kwamen we dolfijnen tegen, een groepje van 5 waarvan er 2 aan het paren waren. Ze hebben een hele tijd voor ons gehangen. Dit was echt te gek.

Sha’ab Claude: Dit was geen mooie duikstek. Op het stuk rif waar we doken was in 1991 de “Salem Express” vastgelopen en een stuk verderop is deze gezonken. Hierdoor bestond het stuk rif waar wij doken vooral uit dood koraal. Voor de vakantie hadden wij het plan om een duik naar dit wrak te maken, maar de duikschool ging hier niet heen. Dit uit respect voor alle mensen die hier overleden zijn toen het wrak zonk. Hier konden we ons wel in vinden. Zeker toen we hoorden dat er slechts 1 overlevende geweest schijnt te zijn. Het is dan wel erg luguber om hier een duik te maken. We hebben dus alleen op het rif zelf gedoken. Het enige mooie hier waren de gorgonen waarin we een longnose hawkfish vonden.

Sha’ab Sheer Soraya: Dit was weer een hele leuke duikstek, ideaal voor macrofotografie. We hebben gedoken door een grote koralentuin met veel kleine visjes. Hier hebben we de foto van de pyjamaslak gemaakt waarmee we met de fotowedstrijd tijdens de Duikvaker de tweede prijs hebben gewonnen.

We hebben mooi gedoken in Safaga, maar we zullen hier niet zo snel terug gaan. We waren hier te gebonden aan ons Russische hotel. Onze favoriete duikbestemming in Egypte blijft Marsa Shagra. Hier gaan we zeker nog een keer naar toe.