2008 Bonaire

Dinsdag 22 juli 2008

Om 10.00 uur werden we opgehaald door Rob en Wil die ons naar Schiphol brachten. Dit keer was onze vakantiebestemming Bonaire. Voor Jasper was het zijn eerste vliegvakantie. We vonden het dit keer best spannend, want we hadden er geen idee van hoe hij het in een vliegtuig zou doen.

Het begon al goed bij het inchecken. We hadden naast de toegestane 25 kg per persoon en 10 kg voor Jasper, nog eens 13 kg aan extra duikbagage. We hoefden hier niet voor bij te betalen.
Doordat Jasper erbij was hoefden we op de luchthaven niet in de lange rij bij het boarden te staan. We werden uit de rij gehaald en mochten als een van de eersten aan boord. Nu konden we rustig onze spulletjes opbergen. Dat was ook wel nodig, want we hadden aardig wat handbagage mee.

Met een kleine vertraging vertrokken we om 14:45 uur met KLM naar Bonaire. Angela had voor ons hele goede stoelen kunnen regelen met genoeg beenruimte en aan boord kregen we van de stewardess een wiegje voor Jasper. Officieel mag je daar maar in tot 65 cm lengte (Jasper is ongeveer 74 cm lang), maar omdat hij niet aan het maximale gewicht van 9 kilo kwam mochten we proberen of hij erin paste. We hadden geluk want met licht gebogen beentjes paste Jasper in het wiegje. Het wiegje werd voor ons aan aan het tussenschot gehangen.

Nadat Jasper even op de grond had gespeeld en naar bijna iedereen in het vliegtuig had gezwaaid, heeft hij een lekker middagdutje gedaan. We dachten dat wij dan even rustig konden zitten met de ogen dicht, maar helaas… Het halve vliegtuig moest naar de wc (zaten we naast) en ze vertelden ons iedere keer weer hoe zoet Jasper was. Alsof we dat zelf niet wisten!
‘s Avonds waren we niet zo blij met al die mensen die Jasper zo schattig vonden toen hij in zijn wiegje lag. Iedere keer als zijn ogen bijna dicht waren, was er wel een wc-ganger die naar hem zwaaide. Natuurlijk zwaaide Jasper dan terug en was hij weer klaar wakker.

Jasper heeft het heel goed gedaan in het vliegtuig. Hij heeft maar één keer gehuild en dat was toen zijn eten kwijt was. Een stewardess zou zijn potje Olvarit opwarmen. Ze had vervolgens het potje aan een steward gegeven die ermee naar een keukentje ging. Het potje kwam niet meer terug en toen Dave er naar op zoek ging, was het soort van kwijt. Uiteindelijk heeft een stewardess het potje gevonden in een waterkoker in de business-class. Toen was Jasper natuurlijk weer dolblij.

Na een hele goede vlucht landden we om 18:15 uur lokale tijd (6 uur vroeger dan in Nederland) op Bonaire. We hadden gehoopt dat we bij het uitstappen de buggy voor Jasper weer snel zouden krijgen, maar helaas… Daar stonden we dan, met Jasper op de arm en alle handbagage buiten in de warmte in een enorme rij te wachten om naar binnen te mogen. We waren heel erg blij toen we de buggy bovenop een bagagekar voorbij zagen komen. Een medewerkster van de luchthaven heeft het toen voor ons gepakt.

Het duurde erg lang om door de paspoortcontrole te komen. Vervolgens waren we een van de laatste van wie de koffers op de band verschenen. Jasper had er geen zin meer in en begon te brullen. Hij was moe, had het warm en was hierdoor erg verdrietig geworden.
Vervolgens moesten we weer in een lange rij aansluiten voor de bagagecontrole. Alle koffers moesten weer door een scanner. Hier hadden ze er een van, dus dat duurde wel even. Een uur na aankomst mocht dan eindelijk onze bagage door de scan.
Buiten stond er al iemand van Buddy Dive Resort op ons te wachten om ons naar Kralendijk te brengen en om 19:30 uur zaten we in onze, van airco voorziene hotelkamer bij te komen.

We hadden gehoopt dat we nog iets konden eten (half pension), maar op dinsdag bleek het restaurant gesloten te zijn. We hadden geen zin om dat nu nog allemaal uit te zoeken dus we zijn toen maar, net als Jasper, gaan slapen.

Woensdag 23 juli 2008

Van het slapen is vannacht weinig terecht gekomen. De 1000 muggen in onze kamer gunden ons geen nachtrust. Toen we net een beetje sliepen, werd Jasper om 04:00 uur wakker. Toen hij vervolgens om 06:00 uur weer wakker werd, zijn we er maar uit gegaan. We zagen direct dat de muggen Jasper ook niet met rust hadden gelaten. Ze zijn gewoon door de klamboe en het gaas van zijn campingbedje heen gegaan.

Vanaf 06:30 uur konden we ontbijten.  Er was van alles bij het buffet. Jasper was erg blij met zijn yoghurtje als toetje na het ontbijt.

Om 08:30 uur werden we voor een welkomstinfo verwacht bij de receptie. Er werd zoals verwacht niets nieuws verteld. Vervolgens is Dave onze pick-up op gaan halen bij het verhuurbedrijf.

We zijn maar direct naar de supermarkt gereden. Bij de supermarkt Cultimara stonden de schappen vol met Albert Heijn en Euroshopper producten. Voor Jasper z’n eten zijn we goed geslaagd. Ze verkochten hier zijn vertrouwde Olvarit fruithapjes en warme prakkies. Zelfs zijn Nutrilon opvolgmelk was hier te krijgen. Het is wel grappig dat ze hier nog met guldens betalen, de Antilliaanse gulden.

‘s Middags hebben we ons ingecheckt bij de duikschool. Jasper kreeg van mama Lou (Lourdes) direct een rondleiding achter de schermen en wij moesten maar wachten in de winkel.

Jasper geniet van al die aandacht. Iedereen kletst tegen hem en hij zwaait naar iedereen. We hebben veel bekijks met hem. Hij heeft gelukkig geen last van de 6 uur tijdsverschil. Hij heeft hetzelfde eet-/slaapritme als thuis alleen nu op locale tijden. Perfect dus.

Nadat we bij de duikschool een introfilm hadden bekeken en de verplichte Bonaire Marine Park tag hadden gekocht, zijn we met Jasper gaan zwemmen. Zoals gewoonlijk was dat één groot feest.

‘s Avonds bij het diner was er ‘beachcooking’. We kregen een 3-gangendiner dat bereid werd op het ‘strand’. Jasper was ondertussen in de buggy in slaap gevallen, dus we hadden mooi de tijd om gezellig wat te drinken. Ze hebben hier Piña Colada’s dus dat was genieten.

Toen we terugkwamen op onze kamer en de schade opnamen van dit heerlijke avondje, was het wel even schrikken. Mascha had op het ene been 35 muggenbulten en op het andere 49. Echt niet normaal dus!

Donderdag 24 juli 2008

Jasper heeft netjes doorgeslapen tot 06:30 uur. Hij is vannacht door de muggen helemaal lek geprikt op zijn armen, gezicht en zelfs op zijn oog.

Om 10:30 uur werd Dave bij de duikschool verwacht voor een bootduik. Mascha en Jasper zijn lekker gaan zwemmen. In het zwembad had Jasper ineens door hoe hij een trap op moet. Hij is flink aan het oefenen met lopen.

Dave heeft gedoken op ‘Carl’s Hill’ bij Klein Bonaire. Klein Bonaire ligt aan de westkust van het eiland, recht tegenover onze accommodatie. Tegenwoordig is Klein Bonaire een onbewoond beschermd natuurgebied. Het is ongeveer 6 vierkante kilometer groot en vormt een broedplaats voor vissen, schildpadden, vogels en in de grotten wonen vleermuizen. Het is een fantastische plaats om te duiken met ongerepte riffen en veel vis.

Met de lunch hadden we een beetje het gevoel dat we toch thuis waren, toen Mascha een broodje kroket besteld had. Het is toch al raar omdat je hier gewoon Nederlands kunt praten. Gelukkig is het weer niet Nederlands en het duiken ook niet.
Jasper heeft ontdekt dat hij watermeloen erg lekker vindt.

Om 14.15 uur heeft Dave z’n tweede bootduik gemaakt. Dit keer heeft hij gedoken op ‘No Name Beach’ (Klein Bonaire) en kon Jasper lekker rustig slapen.

Aan het eind van de middag zijn we even naar Kralendijk geweest. Kralendijk is de hoofdstad van Bonaire. Het is een klein plaatsje met een paar cafeetjes, terrassen en pastelkleurige huisjes. Het stelde niet zo veel voor. Er waren een paar winkeltjes en het was zo goed als uitgestorven. Gelukkig hadden ze in Kralendijk heerlijk ijs.

Toen we ‘s avonds wilden gaan eten bleek dat er op dinsdag, donderdag en zondag eigenlijk geen eten is in het hotel. Omdat we halfpension hebben, mogen we nu op deze dagen eten in de ‘Lion’s Den’. Dit is een á la carte restaurant op het terrein van Buddy Dive.
Toen we bij de Lion’s Den aankwamen, wisten ze niet wat ze met ons aanmoesten. Ze waren, net als de dames bij de receptie, niet op de hoogte van de afspraken met betrekking tot half pension. Na lang overleg met een manager van Buddy Dive kregen we dan toch een tafeltje. Omdat het eten hier een stuk duurder is dan het half pension dat we geboekt hebben, krijgen we alleen een voorgerecht en een hoofdgerecht, of een hoofdgerecht en een toetje. Dat was geen probleem, want het was al moeilijk om twee gangen op te krijgen.
We hebben heerlijk gegeten met uitzicht op een geweldig mooie zonsondergang. Jasper heeft voor het eerst frietjes op en was er niet van vies van.

Vrijdag 25 juli 2008

Vanmorgen bij het ontbijt was er een korte maar hevige plensbui. De rest van de dag was het weer prachtig.

Onze buurvrouw, die we in het vliegtuig hebben leren kennen, had aangeboden om een keer op Jasper te passen zodat we samen konden gaan duiken. Vanmorgen hebben we van dit aanbod gebruik gemaakt en hebben we samen gedoken aan de zuidkant van het huisrif, ‘Buddy’s Reef’.

Na de lunch, die bestond uit Zeeuwse bolussen (waarom nog duiken in Zeeland als je alles ook op Bonaire hebt), hebben we van 14:00 – 16:00 uur een oppas geregeld voor Jasper, de zus van een van de receptiemedewerkers. We hebben samen een tweede duikje gemaakt op het huisrif, dit keer aan de noordzijde. We waren op zoek naar een Frogfish en hebben er uiteindelijk 2 gevonden.

Aan het eind van de middag zijn we naar Lac Bay gereden, een lagune aan de oostkust van het eiland. Bij Sorobon Beach hebben Dave en Jasper een duikje genomen in de zee. Voor Jasper was dit de eerste keer dat hij in de zee ging. Hij begon net als altijd heerlijk te spetteren totdat hij het zoute water in z’n ogen kreeg. Gelukkig kon hij op het strand nog even oefenen met lopen en was hij de prikkende ogen al snel vergeten.
Op de terugweg langs het meer stonden er flamingo’s vlak langs de weg. Ze waren erg schuw maar prachtig om te zien.

‘s Avonds was er eerst een ‘free rum punch party’. We waren net op tijd om er een mee te drinken. Daarna was er ‘barbecue on the beach’, met overheerlijke kipsaté.

Zaterdag 26 juli 2008

Vandaag was het de beurt van Mascha om te gaan duiken. Dave en Jasper hebben wat bijgeslapen en zijn gaan zwemmen.

De eerste bootduik om 08:30 uur was bij Klein Bonaire op de duikstek ‘Sampler’ en om 10:30 uur ging de tweede bootduik naar ‘Kalli’s Reef’.  De riffen zijn hier echt prachtig en met grote koralen begroeid. Het zicht is ook prima, ruim 30 meter.

Tijdens Jasper z’n middagdutje heeft Dave met de buurman nog een kantduik gemaakt op het huisrif.

‘s Middags zijn we op pad gegaan met de auto. We wilden de slavenhuisjes, de zoutpannen en het Pekelmeer zien.

De zoutwinning op Bonaire is een van de eerste en belangrijkste bronnen van inkomsten op het eiland. De zoutbergen in de zuidpunt van het eiland zijn niet te missen omdat ze al vanaf de verte te zien zijn! Het water van het Pekelmeer was paars, heel bijzonder om te zien. De kleur heeft te maken met de mate van verzilting, de hoeveelheid bacteriën en de stand van de zon.

Op de weg langs het Pekelmeer staan op twee plekken de slavenhuisjes. De slavenhutjes stammen nog uit de tijd van de slavernij (17de en 18de eeuw) die er ook heerste op het eiland. Het zijn de nachtverblijven van de slaven uit de zoutindustrie. Deze hutjes dienden doordeweeks als onderkomen voor de slaven die eigenlijk in Rincon woonden. De wandeling van Rincon naar de zoutpannen duurde zo’n zeven uur.

Onderweg kwamen we ook nog langs 3 obelisken. Deze zijn in 1838 gebouwd als oriëntatiepunt voor schepen die zout kwamen laden.

‘s Avonds was er ‘steaknight’ in het restaurant. Ook dit was weer heel goed. Het eten hier is veel beter dat wij we tijdens andere vakanties gewend zijn bij half pension.

Zondag 27 juli 2008

Jasper verstaat al aardig Papiamento. Als er ‘mi dushi’ (schatje) tegen hem wordt gezegd, glimlacht hij lief en zwaait naar degene die het zei.

Vanmorgen zijn Mascha en Jasper weer lekker op het strand gaan spelen, terwijl Dave 2 bootduikjes maakte. Hij heeft gedoken op ‘Barkadera’ en ‘Carl’s Hill’ (Klein Bonaire).

Na Jasper z’n middagdutje zijn we weer met de auto op pad gegaan. We zijn via een weg langs de zee naar het Goto-meer gereden. Dit is een reservaat voor duizenden flamingo’s! Er is één plek bij het meer waar je met de auto kunt komen om naar de flamingo’s te kijken. Helaas zagen we er niet zoveel en de meeste flamingo’s zaten ook te ver weg. Het is wel mooi om deze roze vogels in het wild te zien.

‘s Avonds mochten we weer á la carte eten in de Lion’s Den.

Maandag 28 juli 2008

Om 08:30 uur stond Mascha al klaar voor haar eerste bootduik van de dag, naar ‘Leonora’s Reef’ bij Klein Bonaire. Ook de tweede duik ging naar Klein Bonaire, naar de duikstek ‘Keep Sake’.

Na het duiken zijn we op zoek gegaan naar een apotheek. De muggenbulten van Jasper worden steeds groter. Hij heeft er ongeveer 20 op zijn gezicht. Sinds vanmorgen zitten er ook nog dikke rode randen omheen. De muggenbultencrème voor kinderen die we uit Nederland hebben meegenomen werkt echt niet.
We zijn eerst naar de apotheek in het ziekenhuis gewest. Daar zagen ze gelijk dat het een allergische reactie op de muggenbeten was. Omdat hij nog geen 2 jaar is, was er maar 1 crème die hij mocht gebruiken. Ze raadden ons aan om naar de buitenapotheek in de hoofdstraat van Kralendijk te gaan, omdat ze daar meer hebben. Ook hier kwamen ze met dezelfde lotion aan: Caladryl lotion. We moeten de stippen 3x per dag insmeren.

Na Jasper z’n middagdutje zijn we op zoek gegaan naar Bert, een kennis van Martin en Angela. We hadden iets voor zijn computer meegekregen en wilden dit even afgeven. Hij werkt in de Marina van het Van de Valk Plaza Hotel. We hebben met hem gezellig wat gedronken.
Daarna hebben we boodschappen gedaan bij ‘Warehouse’. Deze supermarkt is net de Jumbo. Het staat hier vol met O’Lacey producten. Jasper is ook weer helemaal blij want ze verkopen hier soepstengels. Hij mag ze nu dus weer onbeperkt eten.

Als afsluiting hebben we nog een stukje langs de zee gereden zonder echt een doel te hebben.
We kwamen langs de duikstek 1000 steps. We zijn hier even gestopt om te kijken, want het leek ons een hele prestatie om met een duikuitrusting zoveel traptreden op/af te moeten. Het bleken er slechts 73 te zijn, maar het uitzicht was wel heel mooi.

Het thema bij het diner was ‘Dive & Dine’. We werden hier verblijd met een overheerlijke kip in currysaus.

Dinsdag 29 juli 2008

Dave was vanmorgen weer aan de beurt om te duiken. De eerste duik ging naar het wrak van de ‘Hilma Hooker’ en de tweede duik ging naar ‘Just a Nice Dive’ bij Klein Bonaire.

‘s Middags zijn we naar de Donkey Sanctuary geweest. We hebben hier met de auto rond gereden (safari) wat met de warmte hier geen overbodige luxe was. Er liepen ruim 300 ezels waarvan sommige erg brutaal waren. Ze gooiden zich voor de auto zodat je moest stoppen. Toen we een raampje open deden kwamen ze met hun hele kop naar binnen. Als we reden renden ze naast de auto mee. Jasper vond het super. Hij heeft gegild van plezier.
We zijn bij een picknickplaats gestopt zodat Jasper de ezels rustig van achter een hek kon bekijken en aaien. Eén ezel dacht daar anders over en sprong over het stenen muurtje heen en zat dus net als wij in de picknickplaats. Jasper heeft veel ezels kunnen aaien. Er waren ook nog babyezels op een apart veldje en was er tuintje met leguanen. Dit bezoek aan de Donkey Sanctuary was echt de moeite waard.

Toen we weer in onze kamer kwamen lag daar de extra klamboe voor Jasper waar we om gevraagd hadden. Hopelijk is hij nu verlost van de muggen.

Woensdag 30 juli 2008

Toen Jasper vanmorgen wakker werd zat zijn linkeroog half dicht. Zijn ooglid was helemaal opgezwollen door een muggenbult. Nu ziet hij er helemaal zielig uit, maar hij blijft gelukkig lachen.

Mascha heeft vanmorgen een bootduik gemaakt op ‘Rappel’ en op ‘Keep Sake’ (Klein Bonaire).

‘s Middags zijn we naar Washington Slagbaai National Park geweest. Onderweg reden we over de Kaya Trompet in Rincon. We hebben dit natuurlijk vastgelegd op de foto. Toch aardig dat ze een straat naar je vernoemen.
In het National Park hebben we de korte route gereden en omdat dit een onverharde hobbelweg was, was dit ook lang genoeg voor Jasper. Onderweg zagen we wat flamingo´s en verder bestond het park vooral uit cactussen, heel veel cactussen.
De route kwam langs een mooi strandje. Jasper heeft hier zijn eerste strandwandeling gemaakt op een spierwit zandstrand. Hij moest erg lachen toen de golven over zijn voeten heen gingen.

´s Avonds was er weer beachcoocking in het restaurant. Als toetje kregen we ijs. Dit keer kwam de serveerster met 3 schaaltjes aan. Het bakje met het meeste ijs was voor Jasper. Hij heeft heerlijk zitten smullen.

Donderdag 31 juli 2008

Jasper kan zijn oog weer helemaal open doen en het lijkt erop dat de rode schijven rond de muggenbulten veel kleiner zijn geworden.

Dave heeft vanmorgen weer 2 mooie duiken gemaakt, dit keer bij ´Hands Off´ (Klein Bonaire) en bij ´Small Wall´.

Toen Dave terug was van het duiken zijn we naar de vlindertuin geweest. De vlindertuin was in een kas die in plaats van uit glas voornamelijk uit fijn gaas bestond. Het was wel warm, maar niet zo warm als we verwacht hadden in een kas. Er zaten een paar mooie vlinders bij.

Vrijdag 1 augustus 2008

Vanmorgen heeft Dave met Jasper gezwommen en heeft Mascha gedoken. De eerste duik was bij ‘South Bay’ en de tweede bij ‘Knife’, beide bij Klein Bonaire.

‘s Middags zijn we op zoek gegaan naar een van de plekken op het eiland waar Indian Inscriptions gevonden zijn. Zoals we al verwacht hadden was dit erg nep, maar we kunnen er nu in ieder geval over meepraten.

Terug in het hotel zijn we nog een keer gaan zwemmen met Jasper. ‘s Avonds was er weer ‘barbecue on the beach’ met vooraf de ‘Free Rum Punch Party’.

Zaterdag 2 augustus 2008

Jasper werd vanmorgen wakker met een muggenbult op zijn lip. In de loop van de dag werd zijn lip steeds dikker. De muggen moeten hem wel hebben.

Dave had vandaag geluk. Er hadden zich maar 3 duikers ingeschreven voor de bootduik (wisseldag Amerikanen), terwijl het minimum 4 is. Toch hebben ze 2 bootduiken gemaakt bij Klein Bonaire, bij de duikstekken ‘Forest’ en bij ‘Mi Dushi’.

We hadden in een informatieboekje gelezen dat er iedere eerste zaterdag van de maand markt was in Rincon. In Rincon aangekomen zagen we al snel een stuk straat dat was afgezet en er speelde een band. Voor de markt moesten we beter zoeken. Deze bleek te bestaan uit 4 tafels en een barbecue.
We zijn toen maar teruggegaan om lekker te zwemmen.

‘s Avonds was er weer ‘steaknight’ in het restaurant.

Zondag 3 augustus 2008

De lip van Jasper ziet er weer normaal uit. Zelfs met al die rode bulten op zijn gezicht blijven de Amerikanen in het hotel hem ‘The quetest boy’ vinden en zijn er nog steeds die een foto van hem willen. Hij is echt een onderdeel van hun vakantie.

Mascha heeft vandaag gedoken naar ‘Sampler’ en ‘Carl’s Hill’, allebei op Klein Bonaire. Jasper en Dave hebben ondertussen op het strand gespeeld.

‘s Middags hebben we een ritje gemaakt door het binnenland, langs alle grote huizen die daar staan. Er zit heel wat moois bij. Daarna zijn we lekker gaan zwemmen.

Na een Piña Colada zijn we lekker gaan eten in de Lion’s Den.

Maandag 4 augustus 2008

Vandaag was Dave weer aan de beurt om te duiken. Hij heeft de duikstekken ‘Leonora’s reef’ (Klein Bonaire) en ‘Barkadera’ bezocht.

‘s Middags zijn we nog een keer naar Kralendijk geweest om te shoppen en daarna hebben we natuurlijk weer gezwommen. Wat is vakantie toch heerlijk!

Dinsdag 5 augustus 2008

Vandaag heeft Mascha haar laatste bootduiken gemaakt. Woensdag maken we nog een kantduik en dan zit het duiken er voor ons op Bonaire er weer op.  De duiken gingen naar het wrak van de ‘Hilma Hooker’ en naar ‘Mi Dushi’ bij Klein Bonaire.

‘s Middags kreeg Jasper van de dames bij de duikshop nog een leuke herinnering, een plastic duikvlag waarop ze allemaal iets voor hem hadden geschreven. Hij moest natuurlijk ook nog even met ze op de foto.

Daarna hebben we met z’n drietjes op het strand gespeeld en gezwommen.

Aan het eind van de middag heeft Dave de auto ingeleverd.

Woensdag 6 augustus 2008

We zijn vanmorgen eerst naar een internetwinkeltje in de buurt gewandeld om online in te checken. Angela had ook voor de terugvlucht goede stoelen voor ons kunnen regelen.

Aan het eind van de ochtend mocht Jasper bij de duikshop spelen bij mama Lou en Ella, zodat wij samen nog een duik konden maken op het huisrif.

We hebben met de lunch lekker kroketten en frikandelen op. Na het zwemmen zijn we rustig gaan inpakken.

Donderdag 7 augustus 2008

Nadat we nog even lekker hadden ontbeten en de mensen van de duikschool gedag hadden gezegd (dat duurde even met Jasper erbij), werden we om 11:15 uur opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Het was erg rustig op de luchthaven dus we waren zo klaar. We moesten wel nog even 34 dollar per volwassene vertrekbelasting betalen.

Om 12:30 uur mochten we aan boord en het vliegtuig zou vertrekken om 13:55 uur. Toen iedereen zat, kregen we van de piloot te horen dat er problemen waren bij het tanken en dat we hierdoor een kwartiertje later zouden vertrekken. Dit kwartiertje is uiteindelijk uitgelopen tot 3 kwartier. Al die tijd konden we Jasper niet laten slapen want met opstijgen moest hij op schoot.
Toen we dan eindelijk vertrokken waren, kregen we weer een bedje voor Jasper. Hij is direct gaan slapen.
De terugreis verliep net zo rustig als de heenweg: geen turbulentie, een erg tevreden Jasper, lekker eten en opnieuw hele goede plaatsen dankzij Angela.

Nu kunnen we terugkijken op een leuke vakantie met prachtige duiken, goed eten en 1000 muggenbulten. Alles bij elkaar een vakantie om zeker nog eens over te doen als Jasper ook mag duiken. Er zijn nog te veel mooie duikstekken op Bonaire waar we nu nog niet hebben gedoken.