Dag 8. Van Kanchanaburi naar het Khao Yai National Park en vleermuizengrot

Zaterdag 15 juli 2023

Tijd om door te reizen

Het is vakantie, maar toch staat vandaag de wekker al om 7 uur. Vandaag hebben we een flinke rit voor de boeg naar Mu Si, een plaatsje bij Het Khao Yai National Park. Als je in Thailand rond wilt trekken zijn de afstanden vaak lang. Het is niet anders. We krijgen er in ieder geval een prachtige reis voor terug. We zorgen ervoor dat onze buiken goed gevuld zijn. Dat is niet erg moeilijk met het lekkere ontbijt hier in het guesthouse. We vinden het erg jammer om ons guesthouse te verlaten. We hebben het hier enorm naar ons zin gehad.

We hebben voor de vakantie via onze accommodatie in de buurt van Khao Yai een grote taxi (SUV) geregeld die ons om 08:30 uur ophaalt. Dit leek ons wel zo makkelijk omdat we dan zeker weten dat de taxichauffeur de cottages kan vinden. Tijdens het ontbijt komt de chauffeur al aanrijden. Als we klaar zijn met eten, pakken we onze bagage. Het is pas 8:10 uur als we wegrijden. De auto is lekker ruim en zit prima. Voor de kids is het wel heel fijn dat ze wat spelletjes op hun telefoon hebben om zich onderweg te vermaken.

Mu Si

Na ruim 4 uur rijden komen we rond 12:30 uur aan bij onze nieuwe accommodatie in Mu Si, Khao Yai Cottage. We hebben hier een familiecottage inclusief ontbijt. Er is hier geen zwembad, maar door de leuke activiteiten die we hier gaan doen zullen we dit vast niet gaan missen. Onze accommodatie ligt ongeveer 2 kilometer van het Khao Yai National Park.

De accommodatie is erg eenvoudig als we het vergelijken met het guesthouse in Kanchanaburi. Alles is oud en vergeeld. De ramen en deuren kieren flink. Op zich niet z’n probleem, maar wel wat minder prettig als we zien wat voor insecten er allemaal rondom ons huisje leven. We hoeven er alleen maar te slapen, dus dat gaat vast goed komen.

Bij Khao Yai Cottage aangekomen hebben we nog ongeveer 2 uur de tijd voordat we een excursie gaan doen. Thuis hebben we al een 1,5 dag durende activiteit gereserveerd bij TonTan Travel. Rond 15:30 uur worden we door een Engelssprekende gids van TonTan Travel opgehaald bij onze accommodatie. We gaan vanmiddag naar een vleermuisgrot in de buurt van Khao Yai National Park wat één van de hoogtepunten van een bezoek aan het park schijnt te zijn. We zijn benieuwd.

Eerst halen we lekkere tosti’s en een aardbeien-/koffie-frappé bij de 7-Eleven om de hoek. Dan verzamelen we alle benodigdheden die we nodig hebben voor de excursie: zwemspullen, lange broeken, fotocamera’s…

Vleermuizengrot

Om 15:30 uur worden we door onze gids Phoo opgehaald. Het is al direct duidelijk dat deze vrouw er net als wij enorm veel zin in heeft. Dat wordt dus gezellig. Voordat we vertrekken vertelt ze dat het op zaterdag erg druk kan zijn bij de waterval die we als eerste gaan bezoeken, en dat we zelf moeten bepalen of we het zien zitten om daar te gaan zwemmen. Als we aankomen is het inderdaad een kippenhok. We hebben bij de Erawan-waterval al genoeg waterval gezien, dus we besluiten om door te rijden.

Iets later vraagt de gids of het leuk vinden om een kleine lokale markt te bekijken. Daar hebben we wel oren naar. Er worden veel voor ons vreemde groenten en fruit verkocht. Ook wordt er van alles gebakken. Het ruikt er heerlijk. We kopen een dragonfruit, een heerlijk uitziende pandancake met chocolade-topping en Jasper en Kirsten kopen een vers gemaakt kokosijsje.

Onderweg rijden we langs grote velden met mangobomen, pompoenen, bananenbomen, suikerriet en tapioca (cassavewortel). Er wordt hier genoeg verbouwd.

Voordat we naar de grot gaan, brengen we eerst nog een bezoek aan een lokale tempel met een witte Boeddha die uitkijkt over de omgeving, de Wat Sanaamsai. De boeddha heet Phra Nakhprk. Om boven te komen moeten we weer flink wat trappen op. De witte boeddha is inderdaad bijzonder om te zien. Onze gids weet veel te vertellen over deze tempel en een beeld van een monnik die we boven tegenkomen. Kirsten is heel benieuwd waarom er veel drakenkoppen op de trapleuningen naar boven te zien zijn. Deze draken blijken ‘Naga’ te heten, en ze staan vaker bij Thaise tempels en spirituele plekken. Ze bewaken de heilige relikwieën van Boeddha en beschermen de Boeddha tegen boze geesten. Ze staan vaak naast de tempels of trappen die naar de tempel gaan. Weer wat geleerd dus.

Als we aankomen bij de vleermuizengrot is er nog niets te zien. De gids laat ons eerst zien uit welk gat de vleermuizen later op de dag zullen komen. Omdat vleermuizen altijd tegen de wind in uitvliegen, is dat gemakkelijk te voorspellen. Overdag leven de miljoenen vleermuizen in de grotten.

We verkennen eerst met de gids de grot, op zoek naar vleermuizen en andere beesten die daar leven. De doorgang is erg smal, dus we moeten eerst wachten tot de groep voor ons de grot uit is. In de grot zien we stalactieten en stalagmieten en daartussen zien we vleermuizen hangen en soms vliegen. Dan vindt de gids een slangetje. Ze denkt dat het om een jonge python gaat. Hardop vraagt ze zich af waar de 4 meter lange vader en moeder dan zullen zijn. Brrrr, daar moet je toch niet aan denken. Later horen we dat het niet om een python ging, maar een ratsnake. Voor ons blijft het een slang en die komen we thuis niet dagelijks tegen.

Dan verzamelen we op een veld vlakbij een berg met een andere grotopening en wachten daar met meerdere toeristen tot de rimpellipvleermuizen gaan uitvliegen. Als het schemerig wordt vliegen de vleermuizen massaal uit. Iedere dag gaan ze tijdens de zonsondergang op zoek naar insecten om te eten. Als een langgerekt zwart lint vliegen al de vleermuizen de grot uit. Dit is heel bijzonder en indrukwekkend om de zien. We staan zeker een half uur kijken naar al die vleermuizen. Wat zijn het er veel en wat ziet het er gaaf uit…

Niet alleen de toeristen weten dat de vleermuizen uitvliegen, maar ook de roofvogels. Die vliegen al, wachtend op hun lekkere hapje vleermuis, rond. Als we het genoeg vinden, dan brengt de gids ons rond 18:30 uur terug naar onze accommodatie. In de buurt van Khao Yai Cottage vinden we meerdere stalletjes waar ze eten maken en een paar restaurantjes. Het is hier duidelijk minder toeristisch, want op de menuborden staat geen vertaling en op de foto’s zien we vreemd uitziende etenswaar. Dat vinden we net iets te spannend. Als Jasper iets probeert te vertalen door een foto te maken in Google Lens, zien we dat we onder andere kraakbeensoep kunnen bestellen. Het zal wel. Wat we zien in de restaurantjes ziet er niet heel aantrekkelijk uit. We hebben flinke trek, dus we hebben niet zoveel zin om lang te zoeken. Ineens zien we een leuk uitziend restaurant (505 Kow Hom Potchana Kitchen) waar het erg druk is met Thaise mensen. Als het buiten lekker ruikt en er meerdere mensen zitten, zal het wel een lekker restaurantje zijn. Hier blijken ze de menukaart wel vertaalt te hebben. We snappen al snel waarom het hier zo druk is. Zelfs Kirsten smult hier, en dat zegt genoeg.

We gaan op tijd naar bed, want morgen staat er een jungle tour op het programma en er is hier in het plaatsje verder toch niets om te doen.